onsdag 15 juni 2011

Krukväxt/Hounekasvi/Houseplant 5, May 2011







Zebrablad. Tradescantia zebrina. Ursprung: Mexiko
Purppurajuoru. Tradescantia zebrina. Alkuperä: Meksiko
Zebrina Wandering Jew. Tradescantia zebrina. Origin: Mexico


”Den här sticklingen snappade jag åt mig från en växt på caféet vid bensinstatonen i Nagu. Växter i Himmelsblommesläktet såsom Purpurblad och Zebrablad är lätta att odla, jag har tagit flera skott av samma växt och har många hemma hos mig. Bensinstationen i Nagu är en viktig hållplats för mig. Där har jag suttit ofta på arbetsresa till ön Själö. Jag jobbade som biolog där innan jag blev konstnär. Zebrablad är lättskötta och förökar sig mycket lätt med sticklingar. Det gör inget om jorden i krukan ibland blir lite torr men vanligtvis brukar jag vattna dem ganska regelbundet. På finska heter växten ”juouru” (skvaller) vilket har att göra med att den sprider sig så lätt och den kallas visst så även på svenska, åtminstone här i de svensktalande delarna av Finland.” 

Donator: Arja Maarit Puhakka, Kirjala

”Tämän kasvin pistokkaan nappasin Nauvon huoltamon kahvilasta kolmisen vuotta siten. Juorut ovat helppoja kasvatettavia ja nyt sama kasvi on kotonani jo useammassa ruukussa kasvamassa. Nauvon huoltoasema on minulle tärkeä pysähdyspaikka, sillä siellä on tullut istuttua monta kertaa työmatkoillani  Seilin saarelle. Työskentelin saarella biologina 80-luvulla ennen kuvataiteilijaksi ryhtymistä. Juorut ovat helppohoitoisia kasveja ja ne leviävät pistokkaista todella helposti. Pieni kuivuminenkaan ei haittaa, mutta yleensä kastelen niitä aika säännöllisesti. Juoru nimi johtuu tietysti kasvin helposta lisääntymistavasta.”  

Lahjoittaja: Arja Maarit Puhakka, 21610 Kirjala 

”I snatched this cutting from a plant in the café at the petrol station in Nagu.
Plants in the Spiderwort family such as Wandering Jew and Zebrina, Wandering Jew are one of the easiest indoor plants to grow, I have taken several cuttings from the same plant and at home I have many of them. The petrol station in Nagu is an important stopping point for me. I’ve often been sitting there on my way to the island Själö. I worked there as biologist before I became an artist. Zebrina Wander Jew is a manageable indoor plant and easy to propagate with cuttings. It doesn’t matter if the compost in the flowerpot sometimes becomes a little dry but normally I water them regularly. In Finnish the name of it is “juoru” (gossip) which has to do with the fact that it spreads so easily, I think that’s what it’s called in Swedish too, at least here in the Swedish speaking parts of Finland.”

Donator: Arja Maarit Puhakka, Kirjala

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar